TERVETULOA MELLUNMÄEN UUTEEN APTEEKKIIN


Mellunmäen Uusi Apteekki palvelee K-Supermarket Masin yhteydessä osoitteessa Pallaksentie 2, 00970 Helsinki.


Mellunmäen uudesta apteekista hankit helposti tarvitsemasi reseptilääkkeet. Henkilökuntamme keskustelee kanssasi lääkehoidosta sekä opastaa lääkkeiden oikeassa ja turvallisessa käytössä. 

Meiltä löydät myös itsehoitolääkkeet ja muut terveyttä ja hyvinvointia edistävät tuotteet. Henkilökuntamme auttaa oikean tuotteen valinnassa.



Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Mellunmäen Uusi Apteekki
Pallaksentie 2
00970 Helsinki

Aukioloajat
ma-pe 9-18
la 10-16
su suljettu

Poikkeukset:
to 26.5 suljettu (Helatorstai)
pe 24.6 suljettu (Juhannusaatto)
la 25.6 suljettu (Juhannuspäivä)

Puhelin
020 794 0800 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)

Sähköposti
mellunmaenuusiapteekki@apteekit.net

Kotisivut
www.mellunmaenuusiapteekki.fi/

Terveydeksi!-lehden uutisia

Laihduttaminen parantaa miehen hedelmällisyyttä

27. toukokuuta 2022 – Runsas painonpudotus voi jopa kaksinkertaistaa siittiöiden määrän. Muutos säilyy ja voimistuu, jos kilot eivät palaa takaisin. Lue koko artikkeli

27. toukokuuta 2022

Lihavan miehen hedelmällisyys voi tuntuvasti parantua, jos hän onnistuu laihduttamaan ja myös pitämään kilot kurissa.

Tiedot käyvät ilmi Human Reproduction -lehden julkaisemasta tutkimuksesta, jossa 56 lihavaa miestä seurattiin vuoden ajan.

Miehet onnistuivat laihduttamaan keskimäärin 17 kiloa ja tämän myötä siemennesteen siittiöpitoisuus suureni 50 prosenttia ja siittiömäärä 40 prosenttia. Muutos säilyi ja jopa voimistui miehillä, joiden kilot eivät kertyneet takaisin vuoden kuluttua laihtumisesta. Jos paino alkoi taas nousta, siittiöiden määrä pieneni.

Miehet laihduttivat 8 viikkoa kestävällä vähäkalorisella dieetillä, minkä jälkeen osa sai laihdutuslääkkeitä ja osa lumevalmistetta. Kummassakin ryhmässä puolet potilaista osallistui lisäksi ohjattuun liikuntaan.

Aiemmissa tutkimuksissa lihavuus on liitetty siemennesteen heikkolaatuisuuteen, mutta laihduttamisen pitkäaikaisvaikutuksista siemennesteen laatuun on ollut vähänlaisesti tietoa.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Suuret D-vitamiiniannokset todennäköisesti turvallisia lapsille

24. toukokuuta 2022 – Suosituksia isommilla päiväannoksilla tai erittäin suurilla kerta-annoksilla d-vitamiinia ei havaittu haittavaikutuksia lapsille tuoreessa tutkimuksessa. Lue koko artikkeli

24. toukokuuta 2022

Tuoreen tutkimuksen perusteella D-vitamiinilisät eivät näyttäisi aiheuttavan haittavaikutuksia alle 6-vuotiaille lapsille edes varsin suurilla annoksilla. Havainto perustuu 32 tutkimuksen ja 8 400 lapsen tietojen meta-analyysiin.

Analyysiin valittiin satunnaistettuja ja lumekontrolloituja tutkimuksia, joissa alle 6-vuotiaat lapset olivat saaneet 30-250 mikrogramman annoksia päivittäin tai 750–15 000 mikrogramman kerta-annoksia.

Tulosten perusteella suuria D-vitamiiniannoksia saaneilla ei ollut vakavia haittavaikutuksia sen enempää kuin verrokeilla, jotka saivat pienempiä annoksia tai lumevalmistetta. Heillä ei myöskään ollut muita enempää veren kalsiumrunsautta. Kalsiumrunsaus eli hyperkalsemia on yhdistetty suuriin D-vitamiiniannoksiin ja saattaa aiheuttaa mm. väsymystä, särkyjä, ummetusta ja virtsakiviä.

Myös lievät haittavaikutukset, jotka saattoivat liittyä suuriin D-vitamiiniannoksiin, olivat harvinaisia.

Tutkimus julkaistiin JAMA Network Open -lehdessä.

Suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia etenkin syys- ja talvisaikaan, ja tämän vuoksi D-vitamiinilisät ovat monille tarpeen. D-vitamiinin suositeltava kokonaissaanti Suomessa on yli 75-vuotiailla 20 mikrogrammaa vuorokaudessa ja muilla 10 mikrogrammaa. Etenkin talvisin saatetaan kuitenkin tarvita suurempia annoksia.

Noin kolmasosa suomalaismiehistä ja viidennes naisista saa liian vähän D-vitamiinia. Kesällä auringon UV-säteily tuottaa noin 15 minuutin kokovartaloaltistuksessa jopa 250 mikrogrammaa D-vitamiinia.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Unettomuus keski-iässä ennakoi muistiongelmia eläkeiässä

20. toukokuuta 2022 – Unettomuutta kannattaa hoitaa ajoissa. Pitkäaikaisilla unettomuusoireilla ja heikentyneellä kognitiolla on selkeä yhteys, kertoo tuore suomalaistutkimus. Lue koko artikkeli

20. toukokuuta 2022

Tuoreen Helsinki Health Study -tutkimuksen mukaan pitkäaikaisilla unettomuusoireilla ja heikentyneellä kognitiolla on selkeä yhteys.

Helsingin yliopiston tutkimuksessa seurattiin unettomuusoireiden kehittymistä keski-iässä ja niiden vaikutuksia muistiin, oppimiseen ja keskittymiseen eläköitymisen jälkeen.

– Tulokset osoittavat, että vakavat unettomuusoireet olivat yhteydessä huonompaan kognitiiviseen toimintakykyyn vanhuuseläkeläisten keskuudessa, kertoo tutkimuksen tuloksista väitöskirjatutkija, lääketieteen lisensiaatti, Antti Etholén.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että muistin, oppimisen ja keskittymisen heikentymisen riski suureni unettomuusoireiden pitkittyessä.

Uni kuntoon jo keski-iässä

Unen vaikutuksista kognitiivisiin toimintoihin on jo aiempaakin tutkimusnäyttöä, mutta nyt julkaistusta tutkimuksesta tekee poikkeuksellisen unettomuusoireiden pitkä seuranta-aika.

Tutkimuksessa selvisi esimerkiksi, että jos uniongelmat helpottivat vuosien mittaan, myös kognitiiviset toiminnot arvioitiin paremmiksi eläkeiässä verrattuna tilanteeseen, jossa uniongelmat jatkuivat.

Pitkäaikaiset unettomuusoireet olisi tutkijoiden mukaan otettava huomioon kognitiivisen heikkenemisen riskitekijöinä.

– Varhainen puuttuminen unettomuusoireisiin eli toimenpiteet, joiden avulla pyrittäisiin parantamaan unen laatua, olisivat tulostemme valossa perusteltuja, professori Tea Lallukka sanoo.

Unen parantamiseen on monia keinoja, kuten unirytmin säännöllisyys, nukkumisympäristön sopiva lämpötila ja valoisuus, liikunnan, kahvinjuonnin ja ruokailun otollinen ajoitus.

Hyvää unta tukevien toimenpiteiden vaikutusten varmistamiseksi tarvitaan Lallukan mukaan kuitenkin vielä lisätutkimuksia.

– Olisi kiinnostavaa saada lisävalaistusta esimerkiksi siihen, voiko unettomuuden hoidolla hidastaa myös muistisairauksien kehittymistä, Lallukka sanoo. Nyt julkaistussa tutkimuksessa voitiin huomioida vain itseraportoidut muistioireet, hän huomauttaa.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille