TERVETULOA MELLUNMÄEN UUTEEN APTEEKKIIN


Mellunmäen Uusi Apteekki palvelee K-Supermarket Masin yhteydessä osoitteessa Pallaksentie 2, 00970 Helsinki.


Mellunmäen uudesta apteekista hankit helposti tarvitsemasi reseptilääkkeet. Henkilökuntamme keskustelee kanssasi lääkehoidosta sekä opastaa lääkkeiden oikeassa ja turvallisessa käytössä. 

Meiltä löydät myös itsehoitolääkkeet ja muut terveyttä ja hyvinvointia edistävät tuotteet. Henkilökuntamme auttaa oikean tuotteen valinnassa.



Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Mellunmäen Uusi Apteekki
Pallaksentie 2
00970 Helsinki

Aukioloajat
ma-pe 9-18
la 10-16
su suljettu

Poikkeukset:
to 26.5 suljettu (Helatorstai)
pe 24.6 suljettu (Juhannusaatto)
la 25.6 suljettu (Juhannuspäivä)

Puhelin
020 794 0800 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)

Sähköposti
mellunmaenuusiapteekki@apteekit.net

Kotisivut
www.mellunmaenuusiapteekki.fi/

Terveydeksi!-lehden uutisia

Lisänäyttöä mineraalisuolan terveyshyödyistä

12. elokuuta 2022 – Tavallisen suolan vaihtaminen mineraalisuolaan, jossa osa natriumista on korvattu kaliumilla, auttaa laskemaan verenpainetta ja siten myös ehkäisemään sydän- ja verisuonitauteja. Lue koko artikkeli

12. elokuuta 2022

Mineraalisuola, jossa osa natriumista on korvattu kaliumilla, auttaa laskemaan verenpainetta ja siten myös ehkäisemään etenkin sydän- ja verisuonitauteja ja niistä johtuvia kuolemia.

Tiedot käyvät ilmi 21 tutkimuksen ja 32 000 osallistujan tiedoista, jotka yhdistettiin ja analysoitiin uudelleen. Tutkimuksissa tarkasteltiin mineraalisuolan vaikutuksia verenpaineeseen, sydänoireisiin tai kuolleisuuteen.

Mineraalisuolaan vaihtaneiden systolinen verenpaine laski keskimäärin 4,6 mmHg ja diastolinen verenpaine keskimäärin 1,6 mmHg, analyysi osoitti. Vaikutus havaittiin riippumatta sukupuolesta, iästä, verenpainetasosta, mahdollisesta ylipainosta ja monesta muusta seikasta.

Yhteys oli sitä voimakkaampi mitä enemmän natriumia korvattiin kaliumilla. Jokainen 10 prosentin vähennys natriumissa liittyi 1,5 mmHg alhaisempaan systoliseen ja 0,95 mmHg alhaisempaan diastoliseen verenpaineeseen.

Viidessä tutkimuksessa, joissa tarkasteltiin kuolleisuutta ja sairauksia, mineraalisuolaan vaihtaminen pienensi riskiä sairastua tai menehtyä sydän- ja verisuonitauteihin seurannan aikana. Myös kokonaiskuolleisuus oli vähäisempää.

Viime vuonna julkaistussa kiinalaistutkimuksessa mineraalisuolaan vaihtavien havaittiin säästyvän aivoverenkiertohäiriöiltä ja vakavilta sydän- ja verisuonitautioireilta noin 15 prosenttia todennäköisemmin kuin verrokkien, jotka jatkoivat tavallisen suolan käyttämistä. Myös tämä tutkimus oli mukana analyysissa. Nyt julkaistut tulokset vahvistavat kiinalaisten havaintoja ja osoittavat niiden pätevän myös muissa maissa ja väestöissä ympäri maailmaa.

Suomalaiset syövät suolaa kaksi kertaa enemmän kuin suositellaan. Suurin osa suolasta saadaan ravintolaruoasta ja tuotteista, joihin se on lisätty jo valmiiksi.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Diabetesta potevan kannattaisi syödä vain päiväsaikaan

9. elokuuta 2022 – Tyypin 2 diabetesta sairastavien glukoositasot paranevat jo parissa viikossa, kun ruokailut ajoitetaan aamukahdeksan ja iltakuuden välille, kertoo tuore tutkimus. Lue koko artikkeli

9. elokuuta 2022

Tutkijoiden mukaan tyypin 2 diabetesta sairastavien terveys todennäköisesti paranisi, jos he söisivät vain aamukahdeksan ja iltakuuden välillä. Heidän tuloksensa julkaistiin arvostetussa Diabetologia-lehdessä.

Tutkimukseen värvättiin 14 lihavaa tyypin 2 diabetesta sairastavaa, jotka noudattivat kahta eri ruokailurytmiä kolmen viikon ajan. Koejaksojen välissä oli neljän viikon tauko ja potilaiden veren glukoosipitoisuuksia tarkkailtiin mukana kannettavalla mittalaitteella ympäri vuorokauden.

Ensimmäisen koejakson aikana potilaita kehotettiin syömään kaikki ravinto noin kymmenen tunnin aikana, mutta ennen iltakuutta. Ruokavaliota ei rajoitettu muuten ja illalla potilaat saivat juoda vettä, teetä, kahvia ja virvoitusjuomia, joissa ei ollut sokeria. Toisen koejakson aikana syöminen kehotettiin jakamaan vähintään 14 tunnin ajalle, mutta muita rajoituksia ei ollut.

Potilaiden veren vuorokausiglukoosipitoisuus ja etenkin yöllinen, mutta myös aamulla mitattu glukoosipitoisuus olivat pienemmät, kun he söivät vain ennen iltakuutta. Lisäksi he laihtuivat hieman ja heidän glukoositasonsa pysyivät normaalilukemissa paremmin kuin vertailujakson aikana. Potilaat nukkuivat noin 8 tuntia yössä kummankin koejakson ajan.

Tutkijat eivät tiedä, mistä vaikutukset tarkalleen johtuvat, mutta todennäköisesti pitkä yhtäjaksoinen paasto illalla ja yöllä on merkittävässä roolissa. Jos tulokset varmistuvat pitemmissä lisätutkimuksissa, ruokarytmin muutos voisi tarjota helpon ja turvallisen keinon parantaa monien tyypin 2 diabetesta sairastavien glukoositasapainoa.

Suomalaisista noin 500 000 sairastaa tyypin 2 diabetesta, mutta merkittävä osa heistä ei ole tietoisia taudistaan. Terveellisen ruokavalion lisäksi diabetesta ehkäisevät muun muassa laihduttaminen ja liikunnan lisääminen.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Saunominen tehostaa liikunnan terveyshyötyjä

8. elokuuta 2022 – Jyväskylän yliopiston tutkimuksen mukaan liikunta ja saunominen vähentävät valtimotautien riskiä parantamalla kestävyyskuntoa ja laskemalla verenpainetta ja kolesterolitasoja. Lue koko artikkeli

8. elokuuta 2022

Liikunnan ja saunomisen yhdistäminen kannattaa. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkimuksessa havaittiin, että liikunta yhdistettynä saunomiseen paransi kestävyyskuntoa ja madalsi systolista verenpainetta sekä kokonaiskolesterolitasoja enemmän kuin pelkkä liikunta.

Tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäistä kertaa, kuinka kahdeksan viikon yhdistetty liikunta ja saunominen verrattuna liikuntaan yksinään vaikuttavat verenpaineeseen, kestävyyskuntoon, kolesteroliarvoihin, valtimoiden jäykkyyteen ja kehon koostumukseen keski-ikäisillä, vähän liikkuvilla aikuisilla.

Yhdistettyyn liikunta- ja saunomisohjelmaan osallistuneet liikkuivat kolmesti viikossa 50 minuuttia ja saunoivat 15 minuuttia liikuntaosion jälkeen. Osa tutkittavista osallistui vain liikuntaosioon. Lisäksi tutkimuksessa oli kontrolliryhmä, joka jatkoi tavanomaista arkeaan.

- Tutkimuksen tulosten perusteella saunominen voi tehostaa liikunnan positiivisia vaikutuksia valtimoterveydelle varsinkin vähän liikkuvilla ja huonokuntoisilla aikuisilla, toteaa väitöskirjatutkija Earric Lee.

Valtimotaudit ovat merkittävin toimintakyvyn heikentäjä ja ennenaikaisten kuolemien aiheuttaja Suomessa.

– Valtimotaudit aiheuttavat kansanterveydellistä ja -taloudellista taakkaa, minkä vuoksi tautien ehkäisyä tehostavien uusien keinojen löytäminen on tärkeää.

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa toteutetun tutkimuksen tulokset julkaistiin tieteellisessä American Journal of Physiology -lehdessä.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille